سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیکوکار از کار نیک بهتر است ، و بد کردار از کار بد بدتر . [نهج البلاغه]

آیا می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد؟ پاسخ این سوال مثبت است.

عوامل تغییرناپذیری مانند ژنتیک و تاریخچه سلامت خانواده نقش بسیار مهمی در خطر ابتلا به سرطان سینه دارند. مانند تمام سرطان‌ها، خطر سرطان سینه نیز با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند - احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان 30 تا 40ساله کمتر از یک‌درصد است؛ یعنی یک نفر از هر 234 نفر. در حالی که این میزان در زنان 60ساله 5/3درصد است؛ یعنی یک‌نفر از هر 28 نفر. به طور کلی از هر هشت‌زن، یک‌نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود. اما تحقیقات نشان می‌دهند که علاوه بر اینها شیوه زندگی نیز تاثیر قابل توجهی در ایجاد سرطان سینه دارد. برای مثال مدت‌زمانی که هر زن به ورزش اختصاص می‌دهد (هرچه بیشتر بهتر) و نیز میزان هورمون‌هایی که در طول زندگی خود مصرف می‌کند (هرچه کمتر بهتر) می‌تواند در احتمال ابتلا به سرطان بسیار تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر، پزشکان همواره اهمیت برخورداری از وزن متعادل را به بیماران خود گوشزد می‌کنند چرا که چاقی و اضافه‌وزن احتمال ابتلا به سرطان سینه را در دوران یائسگی افزایش می‌دهد. میان سرطان سینه و میزان استروژن موجود در بدن رابطه مستقیم وجود دارد. فعالیت‌های ورزشی و مصرف قرص‌های هورمونی باعث تغییر میزان استروژن در بدن می‌شوند. عواملی وجود دارند که ما نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم، مانند تاریخچه سلامت خانواده یا تاریخ اولین قاعدگی در زنان. قاعده شدن دختران پیش از موعد و نیز وجود سرطان سینه در افراد فامیل، از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. اما شما می‌توانید با تکمیل اطلاعات خود در مورد این بیماری زندگی خود را تغییر دهید.

سابقه فامیلی خود را بررسی کنید

تاریخچه سلامتی خانواده خود را مطالعه کنید؛ اما اگر اثری از این بیماری در خانواده خود پیدا نکردید، خیلی خوشحال نشوید. اگر تاریخچه خانواده‌تان شما را نگران کرده است یا اگر می‌خواهید از لحاظ تغییرات ژنتیکی موثر بر سرطان سینه تست شوید، می‌توانید از یک مشاور ژنتیک کمک بگیرید. فراموش نکنید که سرطان سینه تنها از طرف خانواده مادر منتقل نمی‌شود، بنابراین باید تاریخچه خانواده پدری خود را نیز در نظر بگیرید. سرطان سینه پیش از یائسگی و سرطان تخمدان از جمله بیماری‌هایی هستند که باید تاریخچه خانوادگی خود را از وجود آنها بررسی کنید. اما اگر تاکنون هیچ یک از افراد خانواده‌تان به این بیماری مبتلا نشده باشند، دلیل نمی‌شود که شما از ابتلا به این سرطان در امان باشید. تنها 10‌درصد از سرطان‌های سینه ارثی هستند.

ورزش را فراموش نکنید

اضافه‌وزن پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد، بنابراین سعی کنید وزن خود را همیشه متعادل نگه دارید. جدا از مساله وزن، ورزش نیز بسیار تاثیرگذار است. کوچک‌ترین فعالیت ورزشی می‌تواند به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند. به عبارت دیگر خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که اضافه‌وزن دارند و ورزش می‌کنند نسبت به زنانی که اضافه‌وزن دارند و ورزش نمی‌کنند، بسیار کمتر است. همچنین زنانی که لاغر هستند و ورزش می‌کنند نسبت به زنانی که لاغر هستند و ورزش نمی‌کنند، در خطر کمتری قرار دارند. هرچقدر تعداد ساعات و میزان دشواری ورزش بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان نیز کمتر خواهد بود. تحقیقات نشان داده‌اند زنانی که در هفته به طور میانگین سه‌‌ساعت ورزش می‌کنند، 20‌درصد کمتر از بقیه افراد در خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

نوزادتان را با شیر خود تغذیه کنید

قاعدگی پیش از موعد، یائسگی دیروقت، به تعویق انداختن حاملگی و زایمان پیش از موعد خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند؛ اما باید توجه داشت که تغییر این عوامل کار آسانی نیست. اگر به تازگی زایمان کرده‌اید بهتر است که به جای شیرخشک، خودتان به نوزادتان شیر بدهید. تحقیقات نشان داده‌اند که هر قدر زمان شیردهی مادر به نوزاد طولانی‌تر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه کمتر خواهد بود.

از درمان‌های هورمونی ترکیبی استفاده نکنید

اگر مجبور به استفاده از این درمان‌ها هستید، بهتر است کمترین دوز را در کمترین مدت‌زمان ممکن استفاده کنید. تحقیقات نشان داده‌اند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که پس از یائسگی به طور همزمان از ترکیبات استروژن و پروژسترون استفاده می‌کنند، بیشتر است. در صورتی که خطر سرطان در زنانی که پس از درآوردن رحم از داروهای استروژنی تنها استفاده می‌کنند، افزایش پیدا نمی‌کند. علاوه بر این، زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، در خطر بیشتری قرار دارند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بارداری از روش‌های دیگری استفاده کنید. همچنین از مصرف هورمون‌های به‌اصطلاح گیاهی یا طبیعی نیز خودداری کنید.

به‌طور مرتب ماموگرافی انجام دهید

یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های تشخیص سرطان سینه، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، انجام ماموگرافی است. اگر تراکم سینه‌هایتان زیاد است یا به دلایل دیگری در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارید، توصیه می‌شود از‌ ام‌آر‌آی نیز استفاده کنید. تراکم زیاد بافت سینه و پریاختگی (رشد غیرعادی سلول‌ها که وجود آن با نمونه‌برداری از بافت تایید می‌شود) خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. پس از انجام هر ماموگرافی، نتایج آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. همه افراد دوست دارند که جواب آزمایش آنها منفی باشد، اما یک ماموگرافی منفی نیز اطلاعات ارزشمندی را دربر دارد. از پزشک‌تان بخواهید در مورد تراکم سینه‌هایتان به شما توضیح دهد. اگر نمونه‌برداری وجود پریاختگی را تایید کند، پزشک داروهای شیمیایی خاصی را تجویز خواهد کرد.

با سایر عوامل موثر بر سرطان سینه به خوبی آشنا شوید

قد بیش از حد بلند، زندگی در طبقه اجتماعی بالا (به دلیل میل به تعویق انداختن زمان حاملگی و کمتر بودن تعداد فرزندان)، زودرس بودن تمام زایمان‌ها در فرد، وقوع اولین بارداری پس از 30سالگی، ابتلا به سرطان رحم، تخمدان یا روده بزرگ و تابش اشعه با دوز بالا به قفسه سینه، از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.