سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روایت گر حدیث ما که بدان دلهای شیعیان ما را استوار می دارد، از هزارعابد برتر است . [امام صادق علیه السلام]

آیا تماشای فیلم های عاشقانه برای شما مضر است؟
به مردم هشدار داده می شود تا از تماشای زیاد این فیلمها خودداری کنند زیرا ممکن است بر روابط عاطفی واقعی آنها تاثیر بگذارد در دنیای فیلم های رمانتیک، پسر نجیب و خجالتی عاشق دختر می شود و با هم دوست می شوند و بعد از چند بحث و جدل دوباره آشتی می کنند و سپس در اثر تراژدی از هم جدا می شوند و بعد ناگهان در اثر یک اتفاق غیرقابل پیش بینی دوباره به هم می پیوندند. اما محققان مطالعاتی را آغاز کرده اند که بفهمند آیا این باورهای تزریقی به دنیا تحت پروژه "فیلم های عاشقانه" می تواند جلوی بوقوع پیوستن عشق حقیقی در دنیای واقعی را بگیرد یا نه؟
مدتی قبل محققان دانشگاهی در ادینبورگ مطالعه خود درباره 40 فیلم هالیوودی که بین سالهای 1995-2005 ساخته شده بودند به اتمام رساند. انها متوجه شدند مشکلاتی که زوجین به مشاورین ازدواج در مرکز مشاوره گزارش داده اند، انعکاسی از تصور غلط درباره عشق و عاطفه است که در فیلمهای هالیوودی به نمایش گذاشته می شود.
مشاورین رابطه اغلب با تصورات اشتباه معمولی در بین مراجعین خود روبرو می شوند، مانند اینکه اگر شریک شما واقعا عاشقتان است بدون هیچ کلمه ای خودش می فهمد که شما به چه چیز نیاز دارید یا اینکه زوج آینده هر کسی از قبل مشخص شده است. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد این موارد در چنین فیلمهایی به وفور نمایش داده می شود.
این حقیقت که هالیوود به ما نسخه های پیشرفته ای عشق و رمانس می فروشد، چیز عجیبی نیست. اما آیا آنچه نمایش داده می شود یک حقیقت از پیش موجود است یا چیز جدیدی در اذهان مردم تزریق می شود؟ برای مثال 130 دانش آموز داوطلب فیلم سرندیپیتی محصول سال 2001 را تماشا کردند و گروه دیگری به همین تعداد فیلم درامی از دیوید لینچ را تماشا کردند. آنها که کمدی رمانتیک سرندیپیتی را تماشا کرده بودند، بیشتر به سرنوشت محتوم اعتقاد پیدا کرده بودند تا آنها که فیلم واقعی را دیده بودند.
محقق دیگری اظهار می دارد تاثیر فیلمهای کمدی رمانتیک بر ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه و تحریک ان پروسه بسیار پیچیده ایست که تاثیر فیلم در آن کاملا مشخص نیست. مانند فیلمهای خشونت آمیز که عده ای ان را یک محرک کامل برای ارتکاب خشونت می دانند و عده ای دیگر این درجه از قاطعیت را برای آن قایل نیستند.
البته به مردم هشدار داده می شود تا از تماشای زیاد این فیلمها خودداری کنند زیرا ممکن است بر روابط عاطفی واقعی آنها تاثیر بگذارد، ممکن است نوجوانان را به اشتباه وارد روابط زودهنگام کند. همین تعداد کم از کسانی که دچار تاثیرات منفی شده اند، می تواند بهانه ای برای توجه بیشتر ما در عواقب تماشای تعداد زیاد از این گونه فیلمها باشد.
محقق دیگری می گوید همیشه هم این اثر منفی نیست. وقتی یک زوج از سالهای شاد و خوشبخت زندگی دور می شوند، نیاز به منبعی دارند تا به آنها امید دهد که بیشتر در کنار هم باشند. ما گاهی نیاز داریم با داستانها زندگی کنیم تا بتوانیم بر واقعیات غلبه کنیم و باور کنیم کسی در این دنیا هست که در کنارماست و دوستمان دارد


  
  

که عشق آسان نمود اول...خیلی وقت‌ها پیش آمده که بی‌دلیل از فردی که چندان رابطه نزدیکی هم با او نداریم، خوشمان می‌آید یا گاهی در نگاه اول از یک نفر خیلی بدمان می‌آید در حالی که ظلمی در حق ما نکرده
یا اصلا رابطه نزدیکی با او نداشته‌ایم، اما واقعا چرا چنین چیزی رخ می‌دهد در حالی که فردی را از نزدیک نمی‌شناسیم؟ پاسخ اینجاست که وقتی با فرد جدیدی روبه‌رو می‌شویم، همان نگاه اول کافی است تا ذهنیتی درباره او در ما ایجاد شود. گاهی همین مساله، بعضا می‌تواند سرنوشت ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.
فقط یک نگاه سریع (شاید 3 ثانیه)‌ برای یک نفر کافی است تا وقتی شما را برای اولین بار ملاقات می‌کند به ارزیابی شما بپردازد. در این مدت زمان کوتاه، دیگران یک نظر کلی در مورد شما در ذهن خود ایجاد می‌کنند که این دیدگاه ناشی از ظاهر شما، طرز رفتارتان، حالات و نوع لباس پوشیدنتان است. با هر برخورد جدیدی، شما ارزیابی می‌شوید و نظرات مختلفی از طرف دیگران در مورد شما شکل می‌گیرد. این ذهنیت‌های اولیه خیلی مهم‌اند و گاهی قابل تغییر نیستند و روابط آتی افراد با شما بشدت تحت تاثیر ذهنیت اولیه آنها از شما قرار می‌گیرد.
حال چه در محیط کار و چه در زندگی اجتماعی، بسیار مهم است که بدانید چه کار کنید تا یک ذهنیت اولیه خوب راجع به خود در ذهن دیگران ایجاد کنید. در اینجا به نکاتی اشاره می‌شود که می‌تواند در این راه به شما کمک کند:
سروقت و منظم باشید
برای کسی که اولین بار او را ملاقات می‌کنید، دلایل منطقی شما برای دیر آمدن، اصلا جالب نیست و او علاقه‌ای به شنیدن آنها ندارد. طوری برنامه‌ریزی کنید که چند دقیقه‌ای زودتر برسید و همواره زمانی را برای ماندن در ترافیک یا گم کردن نشانی در نظر بگیرید. زود رسیدن خیلی بهتر از تاخیر داشتن است و این اولین گام در ایجاد ذهنیت اولیه مثبت در طرف مقابل است.
خودتان باشید، آزاد و رها
اگر احساس ناراحتی و بی‌صبری می‌کنید، می‌توانید دیگری را هم تحت تاثیر قرار داده و در او حس منفی ایجاد کنید به طوری که ذهنیتی منفی از خود بر جای بگذارید. اگر آرام و بااعتماد به نفس باشید، در دیگری حس خوب ایجاد می‌کنید و به او هم آرامش‌ می‌دهید و او همواره تصویری مثبت و آرام از شما در ذهن خواهد داشت.
با ظاهری مناسب حضور یابید
ظاهر فیزیکی فرد بسیار مهم است. معمولا ظاهر شما اولین چیزی است که روی فرد مقابل تاثیر می‌گذارد، چراکه او برای بار اول شما را دیده و هیچ شناختی از شما ندارد. اولین نظر راجع به شما در ذهن طرف مقابل از روی ظاهرتان شکل می‌گیرد و حتی موجب ادامه ارتباط شما با هم می‌شود.
اما این به این معنا نیست که باید ظاهر بسیار خاصی داشته باشید تا ذهنیتی مثبت در دیگران ایجاد شود. بلکه نکته اصلی ظاهر مناسب داشتن است. گفته می‌شود که یک عکس، می‌تواند اثری به اندازه هزاران کلمه روی انسان داشته باشد. در مورد ظاهر شما هم همین طور است، تصویرتان در اولین نگاه، حرف‌های زیادی را در مورد شما به طرف مقابل می‌زند. حال کمی با خود فکر کنید که آیا ظاهرتان، شما را همان طور که هستید به دیگران معرفی می‌کند؟
با طرز لباس پوشیدنتان آغاز کنید. چه نوع لباسی مناسب موقعیتی است که در آن قرار خواهید گرفت؟ آیا قرار است به یک مصاحبه کاری بروید و باید خیلی رسمی لباس بپوشید؟ از خود بپرسید فردی که قرار است ملاقات کنم، احتمالا چگونه لباس خواهد پوشید؟
برای ملاقات‌های کاری و اجتماعی، لباس پوشیدن حتی در کشورها و فرهنگ‌های مختلف هم متفاوت است. پس اگر در کشور دیگری حضور دارید یا در شرایط ناآشنایی هستید، باید توجه ویژه‌ای به طرز لباس پوشیدن خود داشته باشید و کاملا از آداب و رسوم آن محل اطلاع حاصل کنید.اما در مجموع برای موقعیت‌های اجتماعی و کاری باید ظاهری تمیز و مرتب داشته باشید. موهای شانه کرده، لباس اتوکشیده و کفش‌های تمیز می‌تواند بسیار موثر باشد.
لباس‌های مناسب می‌تواند در ایجاد ذهنیت مثبت اولیه بسیار اثرگذار باشد و باعث شود که اعتماد به نفستان بیشتر شده و آرامش بیشتری داشته باشید.
در مورد خودتان حرف بزنید
شما می‌توانید یک ذهنیت مثبت از خودتان در نظر دیگران ایجاد کنید بدون این که فردیت خود را از دست بدهید. درست است که برای ایجاد نقطه‌نظر مثبت، لازم است که خود را تا حدودی با شرایط تطبیق دهید، اما همه این موارد به متناسب بودن با شرایط برمی‌گردد. در یک موقعیت کاری، لباس رسمی بپوشید و در یک مهمانی شام، لباس مناسب‌ بر تن کنید و سپس خصوصیات فردی خود را که مناسب آن موقعیت است، بیان کنید.
لبخند بزنید
از قدیم گفته‌اند: بخند تا دنیا به رویت بخندد. پس هیچ چیز مثل لبخند نمی‌تواند یک دیدگاه خوب در مورد شما در ذهن دیگران به جای بگذارد. یک لبخند گرم و شاد می‌تواند در شما و دیگران احساس خوبی ایجاد کند. پس در اولین نگاه، لبخند پیروز است، اما در این کار زیاده‌روی نکنید چون می‌تواند باعث دید منفی شود.
مصمم باشید
زبان بدن (Body Language)‌ در نگاه اول به اندازه ظاهر فرد می‌تواند موثر باشد و حرف‌های زیادی به طرف مقابل بزند.
حرکات و حالات بدن در ایجاد اعتماد به نفس بسیار مهم است. بایستید، لبخند بزنید، تماس چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنید و هنگام ورود با دست دادن با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید. همه اینها به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس‌تان افزایش یافته و در شما و دیگری احساس خوبی ایجاد کند.
تقریبا همه در اولین ملاقات، کمی عصبی می‌شوند که می‌‌تواند موجب رفتارهای عصبی، عرق در کف‌دست‌ها، لرزش صدا یا چیزهایی از این دست شود. با آگاهی از عادات عصبی خود می‌توانید آنها را کنترل کنید. کنترل خنده‌ها و رفتارهای عصبی می‌‌تواند در شما اعتماد به نفس را ایجاد کند. برای کنترل این عادات عصبی می‌توان از تکنیک‌های ایجاد آرامش استفاده کرد.
گفتگوی کوتاه ابتدایی را جدی بگیرید
گفتگوهای کلامی بسیار مهم‌اند. برای این کار سعی کنید سوالاتی را که احتمالا در مواجهه با فرد جدید ممکن است برایتان ایجاد شود، پیشاپیش در ذهن داشته باشید. حتی می‌توانید قبل از رویارویی با آن فرد، اطلاعاتی در موردش به دست آورید. مثلا راجع به علایق او چیزهایی بفهمید یا کمی در مورد طرز فکرش اطلاعات کسب کنید. ببینید آیا وجه اشتراکی با آن فرد دارید؟ دانستن این موضوع می‌تواند راه فوق‌العاده‌ای برای باز کردن سر صحبت و ادامه آن باشد.


  
  

پریاپیسم به معنای نعوظ طولانی‌مدت، ناخواسته و مداوم آلت تناسلی مردان است که ناشی از تحریک یا برانگیختگی جنسی نیست و معمولا دردناک است. این عارضه اگرچه شایع نیست اما نیاز به درمان طبی فوری دارد و در غیر این صورت به آسیب بافتی می‌انجامد و در نتیجه، فرد در آینده، هنگام برانگیختگی جنسی، نعوظ نخواهد داشت. پریاپیسم بیش از همه در پسران 5 تا 10 سال و مردان 20 تا 50 سال دیده می‌شود.....
پریاپیسم انواع متعددی دارد که در هر یک از این انواع، علایم بیماری تا حدی متفاوت‌اند.
پریاپیسم ایسکمیک
پریاپیسم ایسکمیک یا پریاپیسم با جریان خون کم، نوعی از این بیماری است که در نتیجه اشکال در خروج خون از آلت تناسلی رخ می‌دهد.• علایم: نعوظ‌های ناخواسته‌ای که بیش از 4ساعت به طول می‌‌انجامد و تنه آلت سفت می‌شود اما معمولا نوک آن (حشفه) نرم می‌ماند. این نوع، بسیار دردناک است.
پریاپیسم غیرایسکمیک
این نوع هنگامی رخ می‌دهد که مقدار زیادی خون به داخل آلت تناسلی وارد می‌شود.
• علایم: نعوظ ناخواسته‌ای که دست کم 4ساعت به طول می‌انجامد، بدون سفتی تنه آلت. نعوظی که به تحریک جنسی مرتبط نیست یا پس از تحریک جنسی بیش از حد تداوم پیدا می‌کند و معمولا بدون درد است.پریاپیسم عودکننده
پریاپیسم عودکننده، شکلی از پریاپیسم ایسکمیک است که فروکش کرده و دوباره عود می‌کند.
• علایم: این نوع معمولا دردناک است و عموما کمتر از 3 ساعت طول می‌کشد.کی باید رفت دکتر؟
در صورتی که نعوظ بیش از 4ساعت طول بکشد باید به اورژانس بیمارستان مراجعه کرد.
اگر دچار نعوظ دردناک مداومی می‌شوید که خود به خود در کمتر از 4 ساعت برطرف می‌شود به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز درمان از عود عارضه جلوگیری شود.این مشکل چگونه ایجاد می‌شود؟
نعوظ به طور طبیعی در پاسخ به تحریک جسمی یا روانی رخ می‌دهد. این تحریک باعث می‌شود برخی از عروق خونی شل و گشاد شوند و جریان خون به بافت اسفنجی درون آلت افزایش یابد و رگ‌های خونی که جریان خون را از آلت تناسلی خارج می‌کنند، در نتیجه افزایش فشار بسته ‌شوند و خون درون آلت به دام بیفتد. در نتیجه آلت پر از خون می‌شود. پس از پایان تحریک، خون به خارج از آلت جریان پیدا می‌کند و این اندام به حالت شل ابتدایی‌اش باز می‌گردد. پریاپیسم هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از این سیستم، خون، رگ‌های خونی یا اعصاب کنترل‌کننده آنها دچار اشکال شده و جریان طبیعی خون مختل می‌شود. در نتیجه نعوظ ناخواسته‌ای به وجود می‌آید که ادامه پیدا می‌کند. بعضی بیماری‌ها با تاثیر بر هریک از سه بخش خون، رگ‌های خونی و اعصاب ممکن است پریاپیسم ایجاد کنند.
برخی از شایع‌ترین عللی که منجر به بروز این مشکل جنسی می‌شوند، به شرح زیرند:
• بیماری‌های خونی: بیماری‌های مربوط به خون در ایجاد پریاپیسم – معمولا نوع ایسکمیک آن- نقش دارند؛ یعنی به علت عدم توانایی خروج خون از آلت فرد دچار نعوظ ناخواسته می‌شود. از جمله این بیماری‌های خونی می‌توان به کم‌خونی سلول داسی شکل و لوسمی (سرطان خون) اشاره کرد.
• داروها: معمولا پریاپیسم نوع ایسکمیک ممکن است عارضه جانبی برخی داروها باشد. از داروهایی که ممکن است پریاپیسم ایجاد کنند، می‌توان به اینها اشاره کرد: داروهای خوراکی برای درمان اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل (ویاگرا) و وردنافیل (لویترا).داروهای تزریق‌شده به آلت تناسلی برای درمان اشکال نعوظ مانند پاپاورین، داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین (پروزاک) و بوپروپیون (ولبوترین)، داروهای مورد استفاده برای درمان روان‌پریشی مانند ریسپریدون و اولنازاپین، داروهای ضداضطراب مانند دیازپام و داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و هپارین.
• روان‌گردان‌های غیرمجاز: برخی از داروهای غیرقانونی یا موادی که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند، ممکن است پریاپیسم ایجاد کنند؛ از جمله مصرف تفریحی داروهای درمان‌کننده اختلال نعوظ مانند ویاگرا، الکل، کوکایین، ماری‌جوانا یا اکستازی.
• جراحت‌ها: یک علت شایع پریاپیسم غیرایسکمیک- نعوظ مداوم در نتیجه جریان خون زیاد به آلت تناسلی- ضربات یا جراحات وارده به دستگاه تناسلی، لگن یا میان‌دوراه- ناحیه میان قاعده آلت و مقعد است.
• سایر عوامل: آسیب طناب نخاعی، بیماری‌های دستگاه عصبی مانند ام‌اس، بیماری‌های ‌متابولیک مانند دیابت و لخته‌های خونی، زهر حیوانات مانند زهر عقرب یا عنکبوت بیوه سیاه.عوارض و عواقبپریاپیسم ایسکمیک می‌تواند باعث عوارض وخیمی شود. خون به دام افتاده درون آلت تناسلی از اکسیژن تهی شده و باعث آسیب به بافت‌ها می‌شود. در صورتی که نعوظ بیش از 4 ساعت ادامه پیدا کند خون بدون اکسیژن شروع به نابود کردن بافت‌ها در آلت تناسلی می‌کند و در نهایت باعث اختلال نعوظ در فرد و از شکل افتادن آلت تناسلی می‌شود.


  
  

تحقیقات نشان داده است که 20 درصد از جمعیت جهان دچار اختلالات جنسی است. بسیاری از مسائل جنسی مانند فقدان میل جنسی، ناتوانی جنسی، ارضای زودرس، خستگی جنسی، ناباروری و دیگر مسایل، ریشه در عدم تعادل مواد شیمیایی و هورمون ها در بدن دارد. سروتونین یک ماده شیمیایی است که توسط مغز تولید می شود و نقش مهمی در اعمال جنسی ایفا می کند. استرس از جمله عواملی است که باعث کاهش سروتونین می شود که خود منتج به انزال زودرس و کاهش مقدار اسپرم در مردان می شود. مواد غذایی که دارای اسید آمینه تریپتوفان می باشند، در کاهش استرس و افزایش سروتونین موثرند. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل ماهی، شیر، عسل، گوشت بوقلمون، گردو ، موز ، تخم مرغ و گوشت گوساله کم چرب است. برخی از عواملی که بر تمایلات جنسی اثر می گذارند عبارتند از: دیابتمردان مبتلا به دیابت، سه برابر افراد سالم، مبتلا به اختلال در نعوظ (erection) هستند و 35 درصد زنان مبتلا به دیابت، دچار کاهش پاسخ جنسی یا فقدان آن هستند. بنابراین کنترل میزان قند خون نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند. چاقی30 درصد افراد چاق، دچار مشکل در میل جنسی یا انجام عمل جنسی می باشند. از طرفی مطالعات نشان داده است که یک سوم افراد چاقی که دچار اختلال در نعوظ بوده اند، پس از دو سال ورزش و تلاش برای کاهش وزن، فعالیت جنسی طبیعی را به دست آورده اند. خستگیدر شخصی که خسته است، لذت جنسی کاهش می یابد و اگر فرد انرژی بیشتری داشته باشد، لذت جنسی بیشتری را تجربه می کند. در واقع مغز باید احساس لذت را ایجاد کند و به اعتقاد گروهی، مغز مهم ترین اندام جنسی است. رژیم غذایی نامناسبرژیم غذایی نامناسب می تواند باعث کاهش میل جنسی شود و هر چه فرد تغذیه ی بهتری داشته باشد، توانایی جنسی او بیشتر می شود. یک رژیم مدیترانه ای که شامل غلات، میوه ها، سبزیجات، گردو و روغن زیتون است و همچنین مصرف مقادیر کم شکر، غلات بدون سبوس و غذاهای آماده می تواند نعوظ را بهبود بخشد. ضعف در عملکرد برخی غددعملکرد جنسی توسط غدد درون ریز(آندوکرین) کنترل می شود. این غدد هورمون های خاصی را ترشح می کنند. برای این که این غدد بتوانند درست عمل کنند نیاز به مواد مغذی خاصی دارند. * یکی از مهم ترین غددی که در تولید مثل نقش دارد، غده هیپوفیز است. نقصان در ترشح این غده می تواند منجر به نقص در اندام های تناسلی، یائسگی زوردرس در زنان و ناتوانی جنسی در مردان شود. غده هیپوفیز برای عملکرد خود به ویتامین های گروه B مانند اسید پانتوتنیک، و ویتامین E و روی نیازدارد. * از غدد دیگر، غده آدرنال (فوق کلیه) است. این غده مقدار کم، اما مهمی از هورمون های جنسی را تولید می کند و فرسودگی آن می تواند منجر به ناتوانی جنسی یا عدم میل جنسی گردد. غده فوق کلیه نیز به ویتامین های A، B،E ، C و اسیدهای چرب غیر اشباع نیاز دارد. سایر موارد* فشار خون کنترل نشده، کلسترول بالا و مقاومت به انسولین اثرات منفی بر میل جنسی دارند.


  
  

معاون اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت با اشاره به پوشش60 درصدی خدمات تنظیم خانواده در کشور، از اضافه شدن یک روش پیشگیری از بارداری به برنامه تنظیم خانواده کشور خبر داد و گفت: یک روش کاشتنی پیشگیری 5 ساله از بارداری تا پایان سال به برنامه تنظیم خانواده کشور اضافه می‌شود.
دکتر محمد اسلامی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به لزوم متنوع بودن روش‌های پیشگیری از بارداری به منظور گسترش دامنه انتخاب‌گیرندگان خدمات تنظیم خانواده افزود: هر چه تعداد روش‌های پیشگیری از بارداری متنوع‌تر باشد، سلایق مراجعه‌کنندگان بیشتر تامین می‌شود؛ چرا که نیاز افراد با یکدیگر متفاوت است.
به گفته دکتر اسلامی، این روش کاشتنی 5 ساله است و با روش قبلی که 6 کپسوله بود تفاوت دارد و 2 کپسوله است و روی پوست بازو کاشته می‌شود. این روش کاشتنی 24 ساعت پس از قرار گرفتن روی پوست بازو، پیشگیری را به مدت 5 سال برقرار می‌کند. اما در صورت تمایل گیرنده خدمت، می‌توان پس از یک سال آن را خارج کرد، ولی سعی می‌شود این روش پیشگیری برای افرادی استفاده شود که حداقل 3 سال قصد بارداری نداشته باشند تا به این ترتیب بحث الگوی مصرف هم رعایت شود.
معاون اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت افزود: به دنبال بررسی‌های انجام شده، در پی آن هستیم که تعدادی از این روش کاشتنی پیشگیری وارد کشور شود. در مجموع این روش کاشتنی امسال در کشور به کار گرفته می‌شود و اولویت با مناطقی است که مردم استقبال بیشتری از آن دارند. امیدواریم این روش پیشگیری از بارداری تا یک سال آینده کاملا در کشور گسترش یابد.
دکتر اسلامی تعداد روش‌های پیشگیری از بارداری در کشور را 11 روش عنوان کرد و گفت: با اضافه شدن این روش کاشتنی جدید تعداد روش‌های پیشگیری از بارداری به 12 نوع افزایش می‌یابد.


  
  

درد سینه یا ماستالژیا ناراحتی شایعی بین خانمهاست.به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند.
درد سینه یا ماستالژیا مشکل شایعی بین خانمهاست.به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند.در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شدید سینه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شدیدی وجود دارد.
زنانی که یائسه شده اند نیز ممکن است دچار درد سینه شوند البته این علائم بیشتر در زنان جوانتر و حوالی یائسگی رخ می دهند.اگر درد سینه شدید باشد،می تواند زندگی فرد و فعالیت روزانه را تحت تاثیر قرار دهد.اینکه درد سینه به تنهایی،نشان دهنده ی سرطان سینه باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد سینه ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غیر قابل توجیهی دارید که زندگی شما را مختل کرده و یا اگر به هر دلیلی در مورد سرطان سینه نگران هستید به پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما بررسی شود.
علت درد سینه چیست؟
بیشتر موارد تعیین علت دقیق درد سینه امکان پذیر نیست. اما علل احتمالی شامل این موارد هستند:
هورمونها:
درد سینه اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است.کاهش یا از بین رفتن این نوع درد با بارداری یا یائسگی نشان می دهد که احتمالا هورمونها در این مورد نقش دارند.به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسایی کنند که عامل قطعی ایجاد درد دوره ای سینه ها باشد.
علائم ساختاری:
مشکلات آناتومیکی و ساختاری در سینه ها می تواند موجب ایجاد درد شود که در بیشتر موارد این دردها غیر دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کیست ها،ضربه ها و آسیب دیدگیها و جراحیها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت این نوع دردها معمولا خارج از بافت سینه است.مثلا ممکن است علت ایجاد درد،اختلالی دردیواره ی قفسه سینه،عضلات، مفاصل،قلب و یا نواحی دیگر باشد که به علت انتشار درد به این نحو احساس شود. کشیدگی عضلات سینه و آسیبهای مفصلی نیز می توانند موجب چنین دردهایی شود.
اختلال در تعادل اسید چرب:
اختلال در تعادل اسید های چرب در داخل سلولها ممکن است حساسیت بافت سینه ها را به هورمونها افزایش دهد.این نظریه بر این اساس ارائه شد که در مواردی مصرف مکملهای حاوی گاما لینولئیک اسید موجب کاهش درد می شود.این ماده یک نوع اسید چرب است.به نظر می رسد گاما لینولئیک اسید موجب تعادل اسید های چرب شده و حساسیت بافت سینه به هورمونها را کاهش میدهد.
داروها:
مصرف برخی داروهای هورمونی،داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری ممکن است با درد سینه مرتبط باشند.در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت سینه حساس و دردناک شود.ممکن است علت ایجاد درد سینه در خانمهای یائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنین گزارشهای از درد سینه ی مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین مثل فلوکستین و سرترالین وجود دارد.
اندازه سینه:
زنانی که اندازه سینه بزرگی دارند ممکن است دردهای غیر دوره ای را تجربه کنند.این نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن،شانه و پشت باشد.مطالعات نشان می دهد که اگر عامل درد سینه بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه سینه می تواند علام را تخفیف دهد.البته جراحی سینه خود می تواند منجر به دردهای بعدی در سینه شود.
علائم:
درد سینه معمولا به صورت دوره ای یا غیر دوره ایست.هر نوع از این دردها ویژگیهای مخصوص خود را دارند.
ویژگی دردهای دوره ای:
* ارتباط واضحی با دوره های قاعدگی دارد.
* احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگینی یا درد وجود دارد.
* معمولا با تورم یا توده همراهی دارد.
* معمولا درد دو طرفه است و و بیشتر در قسمتهای فوقانی خارجی سینه احساس می شود که به زیر بغل تیر می کشد.
* درد معمولا طی دو هفته نزدیک به شروع قاعدگی شدیدتر می شود و پس از آن تخفیف می یابد.
* معمولا زنانی که در سنین پیش از یائسگی هستند را در سنین 20 تا 30 سالگی د رگیر می کند و همچنین زنانی که به حوالی یائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثیر قرار میدهد.
ویژگی دردهای غیر دوره ای:
* به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد.
* درد به صورت فشارنده و یا سوزشی احساس می شود.
* ممکن است درد پایدار یا متناوب باشد.
* معمولا یکطرفه است و ناحیه مشخصی را درگیر می کند و ممکن است به بقیه ی نقاط سینه انتشار پیدا کند.
* معمولا زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد و اکثر افراد در سنین 40 تا 50 سالگی قرار دارند.ارزیابی درد سینه شامل چه مراحلی است؟
معاینه:
معاینه کلینیکی توسط پزشک انجام می شود.بافت سینه و غده های لنفاوی بررسی می شوند و نواحی مرتبطی مانند قلب ریه و قفسه سینه و شکم نیز معاینه می شوند.سابقه ی بیماریها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نیاز باشد بررسی های بیشتری نیز ممکن است انجام شوند.
ماموگرافی:
اگرتوده، کیست، بافت مشکوک یا غیر طبیعی در بافت سینه یافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصیه کند.ممکن است با معاینه طبیعی نیز پزشک ماموگرافی را توصیه کند چون احتمال دارد بافت غیر طبیعی کوچک باشد و در معاینه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنین بالای 30 سال این روش توصیه می شود.
سونوگرافی:
پزشک با توجه به نتیجه ی معاینات از بررسیهای تکمیلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت سینه معمولا برای افراد زیر 30 سال استفاده می شود و ممکن است برای ارزیابی درد استفاده شود.
بیوپسی:
توده های مشکوک یا بافتهای غیر طبیعی ممکن است نیاز به نمونه برداری داشته یاشند.معمولا برای نمونه برداری به میزان کمی از بافت نیاز است که برای تشخیص به پاتولوژی فرستاده می شود.
درمان:
برای درمان باید علت زمینه ای ایجاد کننده برطرف شود. پوشیدن لباس زیر مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمایت کافی از بافت سینه ایجاد کند و تغییر روش جلوگیری از بارداری ایده ی مناسبی است.
استفاده از ضد دردهای موضعی در ناحیه دردناک برای تسکین دردهای غیر دوره ای کمک کننده است.اگر در دوران یائسگی هستید و هورمون درمانی برای شما انجام می شود ممکن است نیاز باشد که هورمون درمانی را متوقف کنید.در دردهای دوره ای شدید ممکن است پزشک با توجه به یافته های بالینی و آزمایشگاهی داروهایی مانند دانازول، بروموکریپتین، تاموکسیفن یا سایر داروها را برای شما تجویز کند.مصرف برخی مکملها مانند مکملهای حاوی گاما لینولئیک اسید و یا مکمل ویتامین Eبه برخی از افراد کمک کند


  
  

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: 50 درصد طلاق‌های کشور به دلیل مسایل جنسی است و این امر ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، دکتر احمد برجعلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم افتتاح نخستین سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان در سخنانی با اشاره به سیر صعودی آمار طلاق پس از سال 85 در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین طلاق در کشور 3/33 درصد و این رقم در تهران 3/22 درصد است و این آمار به جز رقم طلاق عاطفی در کشور است. کارشناس امر ازدواج به نقل از مدیر کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی به رشد 7/15 درصدی نرخ طلاق در 9 ماه نخست سال جاری اشاره و اضافه کرد: این در حالیست که رشد نرخ ازدواج تنها 1/2 درصد بوده است.
وی ادامه داد: بسیاری از محققان معتقدند میزان طلاق عاطفی دو برابر طلاق‌های ثبت شده است و این یعنی میزان طلاق عاطفی در کشور پس از سال 85 بیش از 50 درصد است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که در 9 ماهه نخست امسال 93 هزار طلاق در کشور رخ داده است، این رقم را در مدت مشابه سال گذشته 81 هزار طلاق عنوان کرد و یادآور شد: مدت زمان به طول انجامیدن آغاز اختلاف تا انجام طلاق توافقی در طی سه سال گذشته از پنج سال به سه سال رسیده است و این آمار نگران‌کننده‌ای است.
وی با اشاره به اظهارات رییس انجمن علمی مددکاران ایران مبنی بر زیر سوال بردن ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج به جوانان و تلقی دخالت در امور شخصی جوانان از این امر، خاطر نشان کرد: ما به دنبال مهارت‌آموزی به جوانان هستیم و این امری نیست که بتوان با نگاه سیاسی آن را زیر سوال برد.
برجعلی امر آموزش را در پیشگیری از افزایش طلاق موثر توصیف و تصریح کرد: 50 درصد طلاق‌های کشور به دلیل مسایل جنسی است و این امر ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج را نشان می‌دهد.
وی با تاکید بر نگاه منصفانه به امر آموزش ازدواج جوانان تاکید کرد: «ساج» تنها دستاورد شورای عالی جوانان نیست و دغدغه‌ ای است که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه سال‌ها آن را گوشزد کرده‌اند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اظهارات برخی از کارشناسان مبنی بر ضرورت تابوشکنی طلاق، بیان کرد: طلاق یک تابو و ضدارزش است و نباید به دنبال از بین رفتن قبح آن باشیم.
وی با اشاره به پراکنی جمعیت جوان در سطح کشور خاطر نشان کرد: هر چند ارتباط چهره به چهره بسیار موثرتر است، اما ساج می‌تواند به ارائه به هنگام آموزش به جوانان در هر نقطه از ایران کمک قابل توجهی کند.
برجعلی در پایان خطاب به رییس سازمان ملی جوانان پیشنهاد داد: ساز و کاری تدوین شود که جوانان شاغل طی سه تا پنج سال نخست اشتغال خود از معافیت‌های مالی بهره‌مند شوند تا این امر بتواند موجب رغبت آنان به ازدواج شود.


89/9/16::: 1:38 ص
نظر()
  
  

بارداری با تغییرهای جسمی و روانی متعددی همراه است؛ از جمله اینکه تمایل‌‌های جنسی زن و مرد در طی این دوره تغییر می‌کند.....همسر یک خانم باردار به دلیل نگرانی از مضر بودن رابطه زناشویی برای همسرش و جنین و همچنین به دلیل بزرگ شدن شکم همسرش ممکن است نسبت به برقراری رابطه زناشویی، تمایل کمتری داشته باشد. در مقابل، ممکن است در یک خانم باردار به دلیل افزایش هورمون‌های جنسی و افزایش جریان خون لگنی، تمایل به برقراری رابطه جنسی بیشتر شود و یا برعکس، به دلیل تهوع، استفراغ، تغییر شکل بدن، دردناک شدن سینه‌ها، بی‌حوصلگی و نگرانی، این تمایل کمتر شود.
به‌طور کلی، مقاربت در بارداری طبیعی و بدون خطر، از نظر طبی، ممنوعیتی ندارد و از موقع تشخیص بارداری تا پایان آن، زوجین می‌توانند روابط زناشویی متعارف خود را داشته باشند. بدیهی است که در تمام این دوران باید به راحت بودن زن باردار و خواست وی توجه شود. در مواردی که این عمل به دلیل طبی ممنوعیت دارد، حتما رابطه عاطفی، حمایتی و نوازشی از زن باردار باید ادامه پیدا کند زیرا نیاز عاطفی در این دوران شدیدا افزایش می‌یابد.در سه ماهه اول بارداری
اگر خانمی حین رابطه زناشویی دچار درد شدید یا خون‌ریزی شود، باید رابطه قطع شود.
اگر خانمی سابقه سقط دارد یا در معرض سقط است، از نظر تئوریک بهتر است نزدیکی کم شود ولی در مطالعه‌های علمی، تاثیری بر کم کردن میزان سقط دیده نشده است.
اگر هر یک از زوجین عفونت فعال تناسلی یا تب‌خال تناسلی داشته باشند، برقراری رابطه زناشویی (به‌ویژه، بدون کاندوم) تا بهبود کامل ممنوع است.
موقعیت قرار گرفتن زن باردار در 3 ماهه اول بارداری مانند قبل از بارداری است و می‌تواند به هر نحوی که احساس راحتی بیشتری می‌کند قرار گیرد چون جنین هنوز در لگن قرار دارد و وارد شکم نشده است.
بهتر است از شست‌وشوی واژن و پرینه با صابون‌های عطری و ژل‌های خوشبوکننده و ضدعفونی‌کننده اجتناب شود. تنها قبل و بعد از مقاربت، تخلیه مثانه و شست‌‌وشو با آب ولرم متمایل به سرد کافی است.
اگر خانمی به دنبال مقاربت در 3 ماهه اول بارداری دچار سقط شد، نباید خودش یا همسرش را سرزنش کند چون معمولا مرگ جنین قبل از برقراری رابطه زناشویی صورت گرفته است. جنین در حال رشد به وسیله مایع آمنیوتیک موجود در رحم حفاظت می‌شود و بنابراین این عمل نمی‌تواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد.
بعضی معتقدند ارگاسم در زنان سبب سقط جنین می‌شود اما در مطالعه‌های بالینی این نظر که مایع منی حاوی پروستاگلاندین است و ارگاسم در زن، پروستاگلاندین آزاد می‌کند و همین امر ممکن است باعث سقط شود، ثابت نشده است.در سه ماهه دوم بارداری
در 3 ماهه دوم بارداری چون رحم و جنین داخل آن وارد محوطه شکم می‌شوند، زن باردار در حالت خوابیده به پشت احساس ناراحتی ‌می‌کند و باید از قرار گرفتن در این حالت پرهیز کند.
در زنانی که خون‌ریزی رحمی دارند، پارگی کیسه‌ آب پیدا کرده‌اند و عفونت فعال تناسلی در خود یا همسر دارند، مقاربت در بارداری ممنوع است.
در مورد زنانی که سابقه زایمان زودرس دارند یا در بارداری اخیر در معرض زایمان زودرس هستند (مثل کسانی که نارسایی دهانه رحم، ناهنجاری رحم، میوم رحم، بارداری چندقلویی، زیاد بودن حجم مایع آمنیوتیک و بیماری قلبی‌پیشرفته دارند)از لحاظ تئوریک، توصیه به کم شدن رابطه زناشویی می‌شود.
شما ممکن است حرکات جنین را در حین مقاربت احساس کنید ولی این حرکات در مواقع دیگر نیز وجود دارند. نگران نباشید! حرکات او نشان دهنده ناراحتی و خطر برای او نیست.در سه‌ماهه سوم بارداری
معمولا با پیشرفت حاملگی وضعیت عادی رابطه زناشویی برای زوجین سخت‌تر می‌شود. علاوه بر این، با بزرگ شدن رحم و جنین، خوابیدن مادر به پشت برای جنین خطرناک‌تر می‌شود. نکته مهم دیگر در این دوران آن است که حتماً باید برقراری رابطه زناشویی با ملایمت انجام شود و همچنین نوک سینه مادر تحریک نشود چرا که تحریک آن می‌تواند باعث ترشح نوعی هورمون شود که می‌تواند باعث انقباضات زایمانی شود.... و اما بعد از زایمان
بعد از زایمان، چه به‌صورت طبیعی چه به‌صورت سزارین، بدن نیاز به زمانی برای التیام و بازسازی دارد. بنابراین به عقیده اکثر متخصصان بهتر است 4 تا 6 هفته بعد از زایمان اقدام به مقاربت کنید. در این مدت، گردن رحم جمع شده و به اندازه طبیعی خود می‌رسد. ضمن اینکه هر گونه زخم وشکاف ناشی از جراحی برای زایمان التیام می‌یابد. اگر به دلیل زخم شدید یا هر وضعیت دیگری زمان بیشتری لازم است، بهتر است روابط خود را به گونه‌ای دیگر حفظ کنید؛ مانند خوابیدن در کنار هم یا داشتن گفتگوی صمیمانه و... زمانی که آمادگی لازم را برای مقاربت به دست آوردید، بهتر است به آرامی و با استفاده از وسایل ضدبارداری مطمئن اقدام کنید.


  
  

به‌طور معمول زوج‌ها طی بارداری تغییراتی را در روابط میان‌فردی خود تجربه می‌کنند که یکی از آنها روابط جنسی است. فعالیت جنسی در حاملگی می‌تواند تحت تاثیر عواملی قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: شیوه جنسی زوج‌ها پیش از بارداری، مفهوم روابط زناشویی در نظر همسران، وضعیت سلامت جسمی و روانی و عوارض دوران بارداری، باورها و ویژگی‌های فرهنگی زوج‌ها، نحوه برخورد آنها به تغییرات فیزیکی زنان طی حاملگی و در ضمن ترس از صدمه به جنین در زمان نزدیکی.....
در بارداری محدودیت‌هایی برای روابط زناشویی وجود دارد که عبارت‌اند از:
• سابقه سقط یا تهدید به سقط یا زایمان زودرس
• سابقه انقباضات خود به خودی رحمی، خون‌ریزی و یا پارگی زودرس پرده دور جنین
• نارسایی دهانه رحم و همچنین تعداد زایمان‌های متعدد
• 4 تا 6 هفته آخر بارداری
• سابقه فشارخون حاملگی
• برخی موارد دیگر که به وسیله پزشک یا ماما عنوان شود.
با وجود موارد بالا، اگر حاملگی طبیعی باشد و پزشک یا ماما مانعی برای نزدیکی زوج‌ها عنوان نکند روابط بلامانع است و در سه ماهه سوم با نظر پزشکی که حاملگی را پیگیری می‌کند نیز می‌تواند ادامه یابد. هرچند در حاملگی به خصوص ماه‌های آخر باید پوزیشن و وضعیت مناسبی در حین نزدیکی در نظر گرفته شود که به شکم زن حامله فشاری وارد نیاید.
پیش از این گفته بودم شاید بعضی خانم‌ها در حین بارداری به‌خصوص سه ماهه اول با کاهش میل جنسی روبه‌رو شوند که در برخی متون این مساله را به خستگی و تهوع ناشی از مراحل اولیه رشد جنین و جفت نسبت می‌دهند. در برخی از خانم‌ها این مساله درست به عکس اتفاق می‌افتد و منجر به افزایش تمایلات جنسی زن در سه ماهه اول می‌شود. به‌طور کلی اگر منعی برای رابطه جنسی در بارداری نیست تعامل و تماس لازم است و نوازش کردن خانم‌ها در دوران بارداری به آرامش فکری و روانی آنها کمک می‌کند و موجب می‌شود فرزند شادتری به دنیا بیاورند و پس از زایمان نیز زودتر به زندگی زناشویی خود بازگردند. پس از تولد فرزند نیز عموما چند هفته (6-4 هفته) طول می‌کشد تا مادران بتوانند در کنار رسیدگی به نوزاد خود را برای رابطه جنسی آماده کنند. به‌خصوص در اوایل رشد بچه، ممکن است زوج‌ها حریم خصوصی نداشته باشند تا احساسات جنسی خود را بروز دهند. توصیه می‌کنم حتما به حفظ این حریم خصوصی در هر مرحله از زندگی بپردازید تا زندگی جنسی و به دنبال آ‌ن سایر ابعاد زندگی مشترک را با نشاط در کنار هم طی کنید.
یادداشت تکمیلی/ دکتر غلامحسین قائدی/ روان‌پزشک کلینیک سلامت خانواده عضو هیات علمی دانشگاه شاهد


  
  

بیشتر ناتوانیهای جنسی موقتی از ناحیهاعضاء عمومی بدن است مثلا اغلب ناخوشیها سبب ضعف اعصاب و در نتیجه ضعف قواء آمیزش می شود آنهائی که مدتی بیمار بوده اند و حتی سرشت بسیار قوی داشته اند می دانند چگونه دچار ضعف و سستی می گردند، قواء شهوانی بتدریج مانند وظایف سایر اعضاء بدن برقرار می گردد ممکن است نعوظ اولین علامت بهبودی باشد. 
گرفتگی دماغی و عصبی از خستگی جسمانی بیشتر روی این قسمت اثر دارد و آن مقدار ذخیره و نیروئی را که برای اجراء عمل جنسی لازم است مختل می سازد. اشخاصی که کارهای دماغی دارند ممکن است از نظر کیفیت و چاپلوسی کامل باشند ولی از نظر کمیت و قدرت بسیار ناچیز هستند.
بعضی از مردان پس از عمل زناشوئی و حتی در حین دچار خواب شدید می شوند که بیشتر به علت پایین آمدن فشار خون و یک نوع ناتوانی جنسی که در خستگان جسمی و فکری بیشتر مشاهده می شود.
الکل و دخانیات ناتوانی را شدید می کند
همه می دانند که مخدرات از قبیل تریاک، مرفن، هروئین یا کوکائین و غیره گرچه موقتا محرک شهوانی ولی بالاخره شخص را دچار ناتوانی جنسی می کنند الکل هم این اثر را دارد بسیاری از افراد اظهار می دارند نوشابه الکلی سبب تحریک شهوانی در آنها می شود ممکن است این ادعا صحیح باشد و مخصوصا شراب در ایجاد شهوت موثر واقع گردد ولی به مرور پس از اینکه شخص به الکل عادت کرد، علاوه بر اینکه معتاد می شود اثرش هم از بین می رود بسیاری از محرومین روابط جنسی الکلیک های مزمن هستند که نمی توانند بطور عادی رابطه جنسی را انجام دهند.
بعضی از داروها هم روی وظایف اعضاء آمیزش اثرات خاص دارند مانند کافور، برومور، کلیه داروهای مسکن و سالیسیلات دوسودآرسنیک حس شهوانی را کم می کنند و یدوبیسموت و پتاسیم عمل انزال را سریع می نماید.
به چه وسیله می توان به اشباع رسید؟
درمان عدم اشباع
وسیله رسیدن به اشباع را باید با توجه به علت عدم اشباع پیدا کرد. اگر به علت ترس، حالت روحی و امثال آن باشد باید بطریق مناسب در رفع آن کوشید و اگر مربوط به روش برخورد شوهر و یا عدم صلاحیت او باشد شوهر باید در رفتار خود تغییرات مناسب بدهد و تا زن را به اندازه کافی تحریک نکرده آمیزش با او ننماید تا رسیدن به اشباع برای زن سهلتر بشود.
گاهی هم تغییر در قرار گرفتن زن و شوهر در موقع آمیزش ممکنست در رفع این نقص موثر واقع شود.
آیا عدم تناسب آلات مرد و زن اشکالی در آمیزش تولید می کند؟
خیلی از مردم گمان می کنند که وجود عدم تناسب بین آلات تناسلی مرد و زن اشکالات زیاد تولید می کند در صورتی که این امر ابدا حقیقت ندارد و خیلی کم اتفاق می افتد که به این علت آمیزش دلچسب نباشد. بهرحال اگر هم عدم تناسب بین آلات تناسلی مرد و زن اثری داشته باشد می توان با برخوردهای شورانگیز این اثر را بکلی خنثی کرد.
منبع : پاسخ به مسائل ، ناگفته های جنسی و زناشویی - مترجم : محمدرضا دژکام


  
  
   1   2   3      >