سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بیازماى تا دشمن آن گردى ، [ و بعضى این جمله را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند : و آنچه تأیید مى‏کند از سخنان امیر مؤمنان ( ع ) است روایت ثعلب از ابن اعرابى است که مأمون گفت : اگر على ( ع ) نگفته بود « اخبر تقله » مى‏گفتم « أقله تخبر » . ] [نهج البلاغه]

که عشق آسان نمود اول...خیلی وقت‌ها پیش آمده که بی‌دلیل از فردی که چندان رابطه نزدیکی هم با او نداریم، خوشمان می‌آید یا گاهی در نگاه اول از یک نفر خیلی بدمان می‌آید در حالی که ظلمی در حق ما نکرده
یا اصلا رابطه نزدیکی با او نداشته‌ایم، اما واقعا چرا چنین چیزی رخ می‌دهد در حالی که فردی را از نزدیک نمی‌شناسیم؟ پاسخ اینجاست که وقتی با فرد جدیدی روبه‌رو می‌شویم، همان نگاه اول کافی است تا ذهنیتی درباره او در ما ایجاد شود. گاهی همین مساله، بعضا می‌تواند سرنوشت ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.
فقط یک نگاه سریع (شاید 3 ثانیه)‌ برای یک نفر کافی است تا وقتی شما را برای اولین بار ملاقات می‌کند به ارزیابی شما بپردازد. در این مدت زمان کوتاه، دیگران یک نظر کلی در مورد شما در ذهن خود ایجاد می‌کنند که این دیدگاه ناشی از ظاهر شما، طرز رفتارتان، حالات و نوع لباس پوشیدنتان است. با هر برخورد جدیدی، شما ارزیابی می‌شوید و نظرات مختلفی از طرف دیگران در مورد شما شکل می‌گیرد. این ذهنیت‌های اولیه خیلی مهم‌اند و گاهی قابل تغییر نیستند و روابط آتی افراد با شما بشدت تحت تاثیر ذهنیت اولیه آنها از شما قرار می‌گیرد.
حال چه در محیط کار و چه در زندگی اجتماعی، بسیار مهم است که بدانید چه کار کنید تا یک ذهنیت اولیه خوب راجع به خود در ذهن دیگران ایجاد کنید. در اینجا به نکاتی اشاره می‌شود که می‌تواند در این راه به شما کمک کند:
سروقت و منظم باشید
برای کسی که اولین بار او را ملاقات می‌کنید، دلایل منطقی شما برای دیر آمدن، اصلا جالب نیست و او علاقه‌ای به شنیدن آنها ندارد. طوری برنامه‌ریزی کنید که چند دقیقه‌ای زودتر برسید و همواره زمانی را برای ماندن در ترافیک یا گم کردن نشانی در نظر بگیرید. زود رسیدن خیلی بهتر از تاخیر داشتن است و این اولین گام در ایجاد ذهنیت اولیه مثبت در طرف مقابل است.
خودتان باشید، آزاد و رها
اگر احساس ناراحتی و بی‌صبری می‌کنید، می‌توانید دیگری را هم تحت تاثیر قرار داده و در او حس منفی ایجاد کنید به طوری که ذهنیتی منفی از خود بر جای بگذارید. اگر آرام و بااعتماد به نفس باشید، در دیگری حس خوب ایجاد می‌کنید و به او هم آرامش‌ می‌دهید و او همواره تصویری مثبت و آرام از شما در ذهن خواهد داشت.
با ظاهری مناسب حضور یابید
ظاهر فیزیکی فرد بسیار مهم است. معمولا ظاهر شما اولین چیزی است که روی فرد مقابل تاثیر می‌گذارد، چراکه او برای بار اول شما را دیده و هیچ شناختی از شما ندارد. اولین نظر راجع به شما در ذهن طرف مقابل از روی ظاهرتان شکل می‌گیرد و حتی موجب ادامه ارتباط شما با هم می‌شود.
اما این به این معنا نیست که باید ظاهر بسیار خاصی داشته باشید تا ذهنیتی مثبت در دیگران ایجاد شود. بلکه نکته اصلی ظاهر مناسب داشتن است. گفته می‌شود که یک عکس، می‌تواند اثری به اندازه هزاران کلمه روی انسان داشته باشد. در مورد ظاهر شما هم همین طور است، تصویرتان در اولین نگاه، حرف‌های زیادی را در مورد شما به طرف مقابل می‌زند. حال کمی با خود فکر کنید که آیا ظاهرتان، شما را همان طور که هستید به دیگران معرفی می‌کند؟
با طرز لباس پوشیدنتان آغاز کنید. چه نوع لباسی مناسب موقعیتی است که در آن قرار خواهید گرفت؟ آیا قرار است به یک مصاحبه کاری بروید و باید خیلی رسمی لباس بپوشید؟ از خود بپرسید فردی که قرار است ملاقات کنم، احتمالا چگونه لباس خواهد پوشید؟
برای ملاقات‌های کاری و اجتماعی، لباس پوشیدن حتی در کشورها و فرهنگ‌های مختلف هم متفاوت است. پس اگر در کشور دیگری حضور دارید یا در شرایط ناآشنایی هستید، باید توجه ویژه‌ای به طرز لباس پوشیدن خود داشته باشید و کاملا از آداب و رسوم آن محل اطلاع حاصل کنید.اما در مجموع برای موقعیت‌های اجتماعی و کاری باید ظاهری تمیز و مرتب داشته باشید. موهای شانه کرده، لباس اتوکشیده و کفش‌های تمیز می‌تواند بسیار موثر باشد.
لباس‌های مناسب می‌تواند در ایجاد ذهنیت مثبت اولیه بسیار اثرگذار باشد و باعث شود که اعتماد به نفستان بیشتر شده و آرامش بیشتری داشته باشید.
در مورد خودتان حرف بزنید
شما می‌توانید یک ذهنیت مثبت از خودتان در نظر دیگران ایجاد کنید بدون این که فردیت خود را از دست بدهید. درست است که برای ایجاد نقطه‌نظر مثبت، لازم است که خود را تا حدودی با شرایط تطبیق دهید، اما همه این موارد به متناسب بودن با شرایط برمی‌گردد. در یک موقعیت کاری، لباس رسمی بپوشید و در یک مهمانی شام، لباس مناسب‌ بر تن کنید و سپس خصوصیات فردی خود را که مناسب آن موقعیت است، بیان کنید.
لبخند بزنید
از قدیم گفته‌اند: بخند تا دنیا به رویت بخندد. پس هیچ چیز مثل لبخند نمی‌تواند یک دیدگاه خوب در مورد شما در ذهن دیگران به جای بگذارد. یک لبخند گرم و شاد می‌تواند در شما و دیگران احساس خوبی ایجاد کند. پس در اولین نگاه، لبخند پیروز است، اما در این کار زیاده‌روی نکنید چون می‌تواند باعث دید منفی شود.
مصمم باشید
زبان بدن (Body Language)‌ در نگاه اول به اندازه ظاهر فرد می‌تواند موثر باشد و حرف‌های زیادی به طرف مقابل بزند.
حرکات و حالات بدن در ایجاد اعتماد به نفس بسیار مهم است. بایستید، لبخند بزنید، تماس چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنید و هنگام ورود با دست دادن با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید. همه اینها به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس‌تان افزایش یافته و در شما و دیگری احساس خوبی ایجاد کند.
تقریبا همه در اولین ملاقات، کمی عصبی می‌شوند که می‌‌تواند موجب رفتارهای عصبی، عرق در کف‌دست‌ها، لرزش صدا یا چیزهایی از این دست شود. با آگاهی از عادات عصبی خود می‌توانید آنها را کنترل کنید. کنترل خنده‌ها و رفتارهای عصبی می‌‌تواند در شما اعتماد به نفس را ایجاد کند. برای کنترل این عادات عصبی می‌توان از تکنیک‌های ایجاد آرامش استفاده کرد.
گفتگوی کوتاه ابتدایی را جدی بگیرید
گفتگوهای کلامی بسیار مهم‌اند. برای این کار سعی کنید سوالاتی را که احتمالا در مواجهه با فرد جدید ممکن است برایتان ایجاد شود، پیشاپیش در ذهن داشته باشید. حتی می‌توانید قبل از رویارویی با آن فرد، اطلاعاتی در موردش به دست آورید. مثلا راجع به علایق او چیزهایی بفهمید یا کمی در مورد طرز فکرش اطلاعات کسب کنید. ببینید آیا وجه اشتراکی با آن فرد دارید؟ دانستن این موضوع می‌تواند راه فوق‌العاده‌ای برای باز کردن سر صحبت و ادامه آن باشد.