سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بجویید هرچند در ژرفای دریا فرو روید و خونتان بریزد . [امام صادق علیه السلام]

تفاوت در حس زیبایی شناختی

حس زیبایی شناختی زنان قوی تر از مردان است ؛ به این معنا که آنان برای زیبایی ظاهر خود اهمیت قائلند. با پوشیدن لباس های متنوع و زیبا ، شانه زدن موها و آرایش کردن ، به ظاهر خود می رسند و تلاش می کنند با این کارها مورد پسند شوهرشان قرار گیرند و او را مجذوب خود سازند.

وجود این ویژگی در زنان ، نه تنها مذموم نیست بلکه باعث قوی تر شدن پیوند میان زن و شوهر و استحکام و لذت بخش تر شدن رابطه ی زناشویی می شود.

با توجه به این تفاوت وظیفه مردان چیست؟

الف) به دلیل اهمیت زیبایی زن برای او ، لازم است مرد به هنگام ورود به منزل ، به همسرش که خود را به خاطر جلب توجه او آراسته است ، توجه کند ؛ از زیبایی او تعریف و خوشنودی خود را نسبت به زیبایی همسرش ابراز کند. به ویژه ، لازم است مرد از خدشه دار کردن حس زیبایی شناختی زن و بدگویی از ظاهر او ( مثلاً از چاق بودن یا ظاهر نازیبایش ) اجتناب کند ، چون این کار نه تنها دردی را دوا نمی کند ، بلکه حس ارزشمندی و عزت نفس زن را به شدت جریحه دار می کند و این باعث بر هم خوردن آرامش هر دو خواهد شد.

ب) لازم است مردان امکانات لازم جهت ارضای این حس را در حد معقول و متعارف و به دور از اسراف در اختیار همسر قرار دهند و او را در این امر یاری دهند.

البته این مورد ( آرایش و آراستگی زنان) باید فقط برای همسرانشان باشد و آرایش زن در پیش روی نامحرمان نه تنها در استحکام نظام خانواده تأثیری نخواهد داشت ، بلکه باعث فروپاشی کانون گرم خانواده نیز خواهد شد ، به همین علت اسلام آرایش زن در اجتماع و معرض دید نا محرمان را به شدت مذمت و نهی نموده است.